Władze województwa lubuskiego ogłaszają przetarg na budowę mostu przez Odrę w Milsku. Powstanie on w ciągu najbliższych 4 lat. – Most skróci o 50 km dojazd do Wschowy i Sławy. Połączymy w ten sposób region, który potrzebuje integracji – mówiła marszałek województwa Elżbieta Anna Polak.
Inwestycja z brodą
O realizację projektu walczono od dawna. Pierwsze starania samorządu województwa rozpoczęły się w 2002 roku. Wtedy rozpoczęły się analizy. Zarząd Dróg Wojewódzkich niestety nie mógł pokonać protestów ekologów. Okazuje się bowiem, że tutaj są bardzo cenne siedliska zwierząt wodnych i nie można było uzyskać pozytywnej opinii środowiskowej. Odbywały się w tym czasie konsultacje społeczne.
Wyświetl większą mapę
W 2004 roku pojawiło się pozwolenie na budowę. Jednak obszar ten został objęty przez Naturę 2000 i inwestorzy podchodzili już do tego bardzo ostrożnie. Następnie uzyskano kilka koncepcji, niestety ich wybór musiał być przeprowadzony również w trybie konsultacji, opiniowania. Ostatecznie, spośród trzech wariantów, wybrano ten najbardziej optymalny.
Pierwszy tak duży most
Szacunkowy koszt realizacji inwestycji, która obejmuje budowę mostu przez Odrę wraz z budową nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 282 – etap II, to ok. 110 mln zł. Przedsięwzięcie będzie realizowane metodologią „zaprojektuj i wybuduj”. Jest ona wpisana do wojewódzkiego programu budowy i modernizacji dróg. Będzie to pierwszy tak duży most wybudowany przez samorząd. Jak podawała marszałek województwa lubuskiego – samorząd ubiega się o środki finansowe z rezerwy ministra rozwoju. Inwestycja wpisana jest do Kontraktu Terytorialnego, który będzie podlegał negocjacjom.
Znany jest już także wstępny harmonogram prac. – Udało się ogłosić przetarg. Na 11 maja planujemy otwarcie ofert i wybranie tej najkorzystniejszej. To potrwa ok. 2,5 miesiąca. Następnie projekt objęty procedurą o zamówieniach publicznych zostanie poddany kontroli przez prezesa zamówień publicznych, który ma 30 dni na sprawdzenie dokumentacji. W połowie września planujemy podpisać umowę z wykonawcą, który będzie miał 42 miesiące na realizację tego zadania. 16 miesięcy na przygotowanie dokumentacji projektowej i 26 miesięcy na wykonanie całości zadania. Mam nadzieję, że jeżeli chodzi o ten projekt najgorsze chwile już za nami i teraz pójdzie gładko – mówiła Alicja Makarska członek zarządu województwa.
Całe zadanie
Zadanie będzie polegało na budowie mostu wraz z drogą dojazdową. Przeprawa będzie znajdować się w ciągu drogi wojewódzkiej nr 282. Początek, czyli rondo, będzie przed miejscowością Łaz. Drugie rondo planowane jest między miejscowościami Łaz i Zabór w okolicy Lubuskiego Centrum Winiarstwa i do mostu. Obecnie przebiega ona przez teren gminy Zabór i Bojadła. Pomiędzy miejscowościami Milsko i Przewóz, żeby pokonać Odrę, trzeba korzystać z przeprawy promowej.
– Całość tej inwestycji to ok 9 km. W jej ramach planowane jest wybudowanie drogi wojewódzkiej klasy G – szerokość jezdni 7 m, każdy pas ruchu – 3,5 m. Most będzie miał długość ok 380 m. Będzie to obiekt pięcioprzęsłowy. Przęsło nurtowe to ok. 130 m. Będzie tam także ścieżka pieszo-rowerowa. To ważna wiadomość dla turystów oraz miłośników rowerów. To największa i historyczna inwestycja jaką realizować będzie Zarząd Dróg Wojewódzkich – podkreślał dyrektor jednostki Paweł Tonder.
Budowa stałego połączenia na Odrze, niezależna od warunków atmosferycznych, mogąca funkcjonować przez cały rok - ma kluczowe znaczenie dla poprawy warunków ruchu drogowego w regionie i dalszego jego rozwoju. Nowe, bezkolizyjne skrzyżowanie drogi wodnej z drogą lądową, zapewni udogodnienia dla wszystkich użytkowników ruchu drogowego. Nowymi drogami i mostem w Milsku pojedziemy najpóźniej w 2021 roku.